Aanleiding

[vc_row][vc_column width="2/3"][vc_column_text]

Biomassa en haar afval heeft een grote potentie als bron van groen gas, nutriënten en mineralen. Om van organisch afval nieuwe waarde te maken moet dit verwerkt worden. De verwerking eist echter nog veel ontwikkelingen. Momenteel is de techniek nog niet goed genoeg en zijn de kosten die hieraan zijn verbonden te hoog.

Door onder andere het bewustzijn van onze omgeving en door wet- en regelgeving is er een grote vraag naar de verwerking van biomassa. Om aan deze vraag te kunnen voldoen, en bij te dragen aan het milieu, richt Stichting Biomassa zich op het stimuleren van technische innovaties.

Het succesvol innoveren van deze technische innovaties zal leiden tot:

• Bedrijfseconomisch rendabele productie van groen gas, zodat grootschalige verduurzaming van het Nederlandse gasverbruik mogelijk wordt
  • Het oplossen van het nationale mest, nutriënten en mineralenoverschot
  • Het verbeteren van het concurrerende vermogen van de agrarische sector
  • Het vergroenen van kunstmest
  • Het verminderen van agrarische broeikasgasemissies
  • Het creëren van nieuwe biobased economische bedrijvigheid