Terugdringen agrarische emissies

Hoe kunnen we de agrarische emissies van stikstof (lees ammoniak) verminderen? Deze vraag staat centraal in het internationale project Agro Climate dat de stichting Biomassa op het moment uitvoert. Het project is mogelijk gemaakt met een Interreg subsidie van de EURegio te Gronau. Het wordt uitgevoerd in samenwerking met met DNL-Contact (Steinfurt), mts Prinsen (Haarlo), agrarisch loonbedrijf Wessendorf (Ochtrup) en agrarisch bedrijf B.E.S.&Co (Bad Bentheim). Het project startte in het voorjaar van 2020. De eerste resultaten zullen begin 2021 beschikbaar komen. Voor vragen over het project neem je contact op met de coördinator van de stichting Biomassa.

Samen met Arjan Prinsen studeert de stichting Biomassa op maatregelen die kosteneffectief in bestaande stallen kunnen worden genomen om de emissies van ammoniak te verminderen. Daarvoor worden in de praktijk van het melkveebedrijf van Arjan nu aldiverse metingen uitgevoerd. Het idee