Project stikstofmonitoring nationaal nieuws

De pilot voor de ontwikkeling van een betaalbaar gas-sensorsysteem dat een melkveehouder inzicht geeft in de real-time emissies van NH3-stikstof emissies uit zijn stal is nu ook nationaal nieuws. Gistermiddag trotseerden liefst twee ster verslaggevers van de NOS, Gerrie Eickhof (TV) en Jeroen de Jager (Radio 1), de hitte om opnames te maken in de stal van Arjan Prinsen te Haarlo. Het systeem is de basis voor het verminderen van de emissies van ammoniak uit de stallen. Dankzij de real time metingen krijgt de eigenaar inzicht in het effect van zijn stalmanagement op de emissies en ziet hij ook direct welke maatregelen de emissies verminderen. Bij proeven in de stal van mts Prinsen halveerden de emissies als betrekkelijk simpele maatregelen werden genomen zoals het sproeien van water over de stalvloer met behulp van de mestrobot. De Aaltense bedrijven Estede Scientific en Dorset ID voeren het project uit in samenwerking met de stichting Biomassa en mts Prinsen. Het item in het acht uur journaal van 3 augustus 2022 is via deze link terugkijken (minuut 18:28 tot 20:40 van het nieuws). Maar het staat ook als bericht op de nieuwssite van de NOS